Powered By Blogger

Tuan Tanah

Foto saya
W.putrajaya, Malaysia

Selasa, 22 Januari 2013

Tomyam Campur


Salam n jumpa lagi prens...
Today,uols msk aper yea for lunch?
Msti msk yg lazat2 kan specially mereka yg bertugas as suri rumah sepenuh masa.
For yg bertugas mgkin msk di kdai jer kot,hihi.
Menu for my fmly plak arie nie adlh "Tomyam Campur".
Seingat aku,dh lama aku x mskkn tomyam tok husben but arie tetiba rase nk wat tomyam.
Maklum la dlm keadaan aku yg batuk agak truk n tekak plak berasa x sdp,so hy teringinkn masakkn yg masam2 sj. Maka terhasil la menu di ats.
No bad gak tomyam aku setlh lama x buat. Alhmdulillah...

Spt biasa aku akn share resipi:

Bhn2:

  1. Sedikit ayam,dipotong sedrhana kcl
  2. 4 ekor sotong,dipotong bulat
  3. 7 ekor udang,dibuang kepala n ekor
  4. Sedikit bunga kobis
  5. Sedikit carrot
  6. Sedikit bebola ikan,dibelah separa bulat
  7. 1/2 biji bawang besar,dipotong separa bulat
  8. 2 biji bawang putih,ditumbuk
  9. Sedikit halia,ditumbuk
  10. Sedikit lengkuas,ditumbuk
  11. Kiub tomyam knorr
  12. 1 bungkus tomyam paste
  13. 1/2 biji tomyam,dibelah pula kpd 2 bhgn
  14. Sedikit daun ketumbar
  15. 1 batang serai

Cara2:


  • Untuk bawang putih n halia dan serai,aku suka tumis dahulu dgn sedikit minyak sj sehgga kekuningan.
  • Kemudian masukkan air,ikut suka byk mn uols nk tapi msti la bersesuaian dgn bhn. 
  • Masukkn Kiub tomyam knorr n paste tomyam.
  • Masukkn bebola ikan
  • Masukkan ayam
  • Biarkn mendidih lbh kurang 10-15 minit
  • Masukkn pula carrot n bunga kobis
  • Kemudian masukkn sotong dan udang.
  • Campurkn sedikit garam
  • Padam api dapo.
  • Masukkn tomato n daun ketumbar.
Selesai untuk dihidang.

Tiada ulasan:

Islamic Calender..

http://azliza-jaja.blogspot.com/